Svar: Udfasning af sutteflasker til fordel for skemad

28. august 2019

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære S. og C.

Tak for jeres brev og fine spørgsmål - det er, som I er inde på, rigtig vigtigt stadig at finde balancen mellem skemad og modermælkserstatning, så jeres drengs behov dækkes så godt som muligt over et døgn :)

Jeg anbefaler, som I også har læst, at man giver 4 flasker i 7 måneders alderen, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at det er flasken før formiddagslur og flasken om eftermiddagen, som nu erstattes af mellemmåltid samt vand af kop.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - nu uden flaske, mellemmåltidet erstatter flasken her.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagssbuketter, små bider af frikadelle og lignende rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop. Og også her gives ikke længere flaske, i stedet tilbydes et lidt større mellemmåltid.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23: Drømmeflaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Det er super, at jeres dreng af sig selv er begyndt at spise mindre af flasken om formiddagen, det vil gøre det lettere at erstatte med et mellemmåltid i stedet. Og det vil være fint, at det netop er denne flaske, som I fjerner først. Om eftermiddagen skal han som sagt tilbydes lidt mere mættende - derfor flerkornsgrøden - og kan så måske med det samme undvære flasken, men det kan også være, at I skal trappe gradvist ud af flasken her, så han tilbydes mindre og mindre og i stedet på den måde vænnes til grød og vand af kop kl 16.

Jeg vil ikke anbefale jer at ...

Annonce

... stoppe med flasken om aftenen før putning. Det er ofte denne flaske som forsvinder sidst, og de fleste børn har brug for denne, indtil de er mindst 1 år gamle. Når jeres dreng bliver 8-9 måneder, vil det ofte være passende at skære ned til tre flasker i døgnet, og her vil jeg anbefale, at det er flasken tidlig morgen som forsvinder. Det vil sige, at de tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften og jeres dreng begynder således at kunne sove igennem uden mælk om natten. Flaskerne aften og sen aften er med til at hjælpe til en bedre og mere sammenhængende nattesøvn, og flasken tidlig morgen trappes ud, fordi den giver bedre plads til morgengrød...

Jeres dreng vil normalt fint få sit behov for mælk dækket via de 4 flasker - og det er helt okay, at han ikke drikker fire lige store flasker. Det gør således ikke noget, hvis han nogle gange drikker 150 ml og andre gange drikker 220 ml, det kan han selv regulere ind. Han skal stadig også have mme i sin grød og mos, og derudover tilbydes vand af kop til alle måltider - og ja, også meget gerne som tørstslukker imellemmåltiderne, f.eks. hvis han vågner og virker tørstig, så vil det være fint at tilbyde ham lidt vand.

Der er ikke et minimum for hvor meget eller hvor lidt vand han kan drikke i løbet af dagen, hvis I tilbyder ham vand til alle måltider og tørstslukkere derimellem og så giver ham de 4 flasker i døgnet, så burde han være dækket ind... :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

I skal naturligvis holde øje med hans bleer og sikre jer, at han stadig har gode tunge tissebleer og at hans urin er klar. Hans urin kan godt være mere koncentreret om morgen, men i løbet af dagen må urinen ikke være gul og koncentreret - I skal have indtryk af, at det er en klar stråle som kommer, så får han umiddelbart væske nok :)

I forhold til at drikke vand af kop, så er det fint at øve dette til alle måltider og øvelse gør mester. I må dog gerne lade ham drikke af en tudkop eller måske en kildevandsflaske med tut mellem måltiderne, hvis han virker mere interesseret i dette og måske bedre kan finde ud af den teknik...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet